Projekty a rozvojové programy
Interný projekt enviromentálnej
výchovy

Vypracovala zást. riad. MŠ
Ema Šillingová
Hlavným cieľomenvironmentálneho projektu
detí, rodičov a učiteľov
je zlepšiť životné prostredie v okolí, v ktorom žijeme, bývame a hráme sa!
S environmentálnou výchovou začíname od najútlejšieho veku pri rešpektovaní vekových a individuálnych zvláštnosti detí. V predškolskom veku sú deti k všetkému navôkol omnoho citlivejšie a vnímavejšie ako dospelí. Sú prístupnejšie novým názorom, podnetom a nápadom. Čím skôr začneme formovať ich správanie sa voči prírode, tým väčší je predpoklad na dosiahnutie pozitívnych cieľov.
Pri poznávaní prírody ako organickej súčasti životného prostredia, pôsobíme najmä na emocionálnu a vôľovo-aktívnu stránku osobnosti dieťaťa. Vytvárame vhodné podmienky pre pozitívne citové zážitky detí (zážitkové učenie). Environmentálna výchova má byť pestrá činnosť. Napriek tomu by mala byť zaujímavou a hravou činnosťou. Platí to aj pri uplatňovaní environmentálnej výchovy v materskej škole so zreteľom na nasledovné ciele:
- o prírode učiť, poznať najbližšie okolie, poukazovať na vzájomné súvislosti v prírode, umožniť deťom, aby vnímali prírodu všetkými zmyslami. Citový vzťah k prírode upevňovať cez praktickú činnosťvychovávať zmysel pre estetiku najbližšieho okolia, a to školy a domova
Cieľom environmentálnej výchovy v predškolskom zariadení je teda, aby sa deti dôsledne zaoberali témou prírody a životného prostredia. Pritom by mali nadobudnúť vedomosti, schopnosti a pripravenosť ekologicky myslieť a konať. Perspektívne by mali byť schopní brať pri rozhodovaní ohľad na šetrnejšie zaobchádzanie s prírodou.
Čiastkovými cieľmi je dôležité u dieťaťa:osvojovať rôzne spôsoby oboznamovania sa so spoločenským a prírodným prostredím ( pravdivo, v súlade s aktuálnymi, spoločenskými a prírodovedeckými poznatkami).utvárať pozitívny vzťah k bezprostrednému i širšiemu spoločenskému a prírodnému prostrediu, všímať si podstatné vlastnosti predmetov a javov a príčinné súvislosti prírodných a spoločenských javov a postupne chápať vzťahy medzi nimi (na elementárnej úrovni)utvárať emocionálne bohatý vzťah k prírode (pociťovať radosť z existencie a krás prírody - živej a neživej).uvedomiť si význam a hodnotu životného prostredia pre človeka i pre rôzne živočíchy. Prebúdzať elementárne cítenie, to znamená byť citlivý na aktuálny stav prírody a prejavy ničenia prírody a životného prostredia vôbec. Utvárať základy environmentálnej kultúry Taktiež sa snažíme u detí vypestovať ochranárske postoje. Nechceme, aby u detí prevažovala pohnútka zbytočne odtrhnúť kvet, zlomiť konár stromu, alebo zničiť mravenisko. Prajeme si, aby sa posilnilo prežívanie a radosť z ich existencie. Čiže hry využívame ako najprirodzenejší prostriedok environmentálnej výchovy, pričom máme na zreteli, že musia byť:veku primerané zaujímavé. Dbáme na to, aby každú hru a aktivitu deti vnútorne precítili a tak krok po kroku sa nám podarí vypestovať v deťoch lásku k zemi a k životu na nej. Environmentálnu výchovu možno charakterizovať ako celoživotný proces. Zameriava sa na časový rozmer od minulosti cez prítomnosť do budúcnosti. Sústreďuje sa od lokálnych až po globálne problémy. Stimuluje rozvoj senzibility, porozumenia, uvedomenia kritického myslenia a schopnosť riešiť problémy. Podnecuje rozvoj hodnôt a ďalších motivačných činiteľov citlivých na životné prostredie. Realizuje sa v procese získavania skúsenosti s učením v prirodzených podmienkach, v procese vzdelávania využíva priamu skúsenosť a praktické riešenie problémov.
Environmentálnu výchovu musíme chápať globálne, čiže nielen ako ochranu Zeme, životného prostredia, zdravý spôsob života, ale aj protidrogovú prevenciu. Aby sme splnili účel ekologických hier a aktivít, pri ich výbere musíme mať na zreteli to, že hra by mala byť primeraná veku, zaujímavá, mali by sa jej zúčastniť všetci prítomní, mala by mať jasné pravidlá a mala by viesť k určitému záveru. Každú hru deti musia precítiť, aby sme v nich postupne mohli pestovať lásku k Zemi a k životu na nej. Možnosti aktualizácie environmentálnej výchovy v materskej škole sú veľmi široké. Prvky environmentálnej výchovy môžeme uplatňovať vo všetkých organizačných formách počas celého pobytu detí v materskej škole.Pri organizovaní hier a aktivít s environmentálnymi prvkami platia určité zásady a pravidlá:pripraviť sa po teoretickej a materiálnej stránke prípravy. Každú činnosť vhodne motivovať.vzbudiť záujem a pozitívne naladenie na hru. objasniť zmysel a cieľ hry: čo hrou sledujeme. Je dôležité, aby deti mali dostatok poznatkov o prírode, ktorú v hre napodobňujú.jasne a zrozumiteľne vysvetliť pravidlá hry.vymedziť dostatok času a vhodný priestor pre vybranú hru,priblížiť deťom signály: začiatok, prerušenie, koniec.spravodlivo rozdeliť hráčov.limitovať spôsoby trvania - v najlepšom prestať.stanoviť spôsob hodnotenia a vždy vyzdvihnúť klady, poukázať na chyby.pochváliť všetky deti.často využívať básne, piesne, riekanky a hádanky (napomáhajú ľahšie si osvojiť nové poznatky)upozorňovať deti na zaujímavosti v prírode (nerasty, plody), ktoré môžu zbierať a vyhotoviť z nich kútiky, výzdobu miestnosti, nástenky, výtvarné práce.Každú činnosť, každú hru, každú aktivitu zameranú na environmentálnu výchovu vhodným spôsobom motivujeme . Uplatňujeme tiež také formy, metódy a prostriedky, ktoré aktivizujú detskú osobnosť a navodzujú pocit uspokojenia z dobre vykonanej práce.
CIELE PROJEKTU A ÚLOHY NA ICH REALIZÁCIU.
Cieľ 1 : Prispievať k tvorbe podmienok pre telesnú, duševnú a spoločenskú pohodu dieťaťa po dobu jeho pobytu v materskej škole.
Cieľ 2 : Utvárať pozitívny vzťah k prírode na základe praktických skúseností, ktoré súvisia so starostlivosťou o rastliny a živočíchy.
Cieľ 3 : Viesť deti a rodičov k zmene postojov a hodnotovej orientácie vo vzťahu k aktívnej ochrane prírody a životného prostredia.
CHARAKTERISTIKA PROJEKTU:
V enviromentálnej výchove treba rozvíjať osobnostnú duchovnú stránku človeka, aby bol schopný tvorivo a slobodne myslieť a konať v záujme záchrany života na Zemi a vytvorenie harmonického spolužitia s prírodou a ľuďmi.
Usilujeme sa o pozitívne zmeny v spôsobe života našej MŠ, lebo našim záujmom je vychovať generáciu, ktorej bude záležať na krásnej zdravej prírode a životnom prostredí
Plnenie cieľov a úloh enviromentálnej výchovy detí predškolského veku, ktoré Program výchovy a vzdelávania detí v materskej škole určuje, projekt napomáha a uspokojuje nielen našu prácu ale aj deti a prostredníctvom detí aj rodičov, kladne ovplyvňuje medziľudské vzťahy.
Aktivity projektu sú zamerané predovšetkým v oblasti:
- pracovnej výchovy v okruhoch :staroslivosť o rastliny a živočíchy a starostlivosť o životné prostredie
- rozvíjania poznania v okruhoch príroda – staroslivosť o rastliny,les, zvieratá, príroda okolo vodných tokov
- výtvarná výchova vo všetkých okruhoch
- pobyt vonku v okruhoch pozorovania a pobytov detí v prírode, cvičení v prírode
Formy a metódy realizácie projektu v materskej škole sa prispôsobujú vekovým osobitostiam a potrebám detí predškolského veku.
Využívame kolektívnu, skupinovú a individuálnu formu práce s deťmi – forma práce je vždy podmienená potrebám na všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa, podporuje sa prirodzená detská zvedavosť, skúmavosť a tvorivosť, pričom hlavným prostriedkom a hlavnou výchovno-vzdelávacou metódou je hra.
Úlohy sú rozvrhnuté podľa obsahových celkov a tém týždňa spracovaných v učebných osnovách.
|
Mesiac |
Cieľ |
Učebné stratégie |
|
September |
|
Zber kvetov a listov, sušenie (herbár)
|
|
Október |
|
Tekvicová paráda, výstava tekvičiek, súťaž o „Naj Tekvičku“
|
|
November |
|
|
|
Mesiac |
Cieľ |
Učebné stratégie |
|
December |
|
Posedenie pri jedličke s rodičmi
|
|
Január
|
|
|
|
Február |
|
|
|
Marec |
|
|
|
Mesiac |
Cieľ |
Učebné stratégie |
|
Apríl |
|
Výchádzka k potoku
|
|
Máj |
|
|
|
Jún |
|
|